Vår chatt är alltid bemannad av en elektriker

Frågor och svar

 

Här finner du de vanligaste frågorna och svaren

 

Vad är Elenkelt?

Vad är Elenkelt för typ av tjänst?
  • På Elenkelt.se bokar du professionella elektriker och elprodukter online. Bokningen är enkel, vi har fasta och tydliga priser och hjälper gärna till med rådgivning i elfrågor.
Vad kostar det?
  • Minsta debitering är 2 timmar plus grundkostnad (framkörning/fördröjelser för besöket).
Kan jag få flera saker åtgärdade vid samma tillfälle?
  • Ja absolut, vi hjälper till med alla typer av elinstallationer i hemmet, både mindre och lite större uppdrag.
Kan jag få hjälp med alla typer av eljobb?
  • Vi hjälper dig med de flesta typer av eljobb. Allt från installation av hushållsmaskiner, utomhusbelysning, taklampor, dimmers, strömbrytare, väggutag till felsökningar och rådgivning.– Vi hjälper både till med akuta elproblem och planerade renoveringar av olika storlek.– Vi hjälper dig både med själva installationen och säljer även elprodukter som håller mycket hög kvalitè. Vi har ett stort utbud av elprodukter som passar olika stilar och erbjuder många olika funktioner.– Finns inte den service eller produkt du söker här på elenkelt.se kan du kontakta oss så så hjälper vi dig personligen.
Kan jag få hjälp att installera produkter som jag redan köpt själv och har hemma?
  • Vi hjälper dig gärna att installera produkter som du har köpt själv. Välj vilken typ av produkt som du har hemma och vill få installerad av oss. Du kan även kontakta oss via mail för att få en kostnadsuppskattning.
Vilka fabrikat använder ni er av?
  • Vi använder till största del Schneider Electric produkter som håller mycket hög kvalité och är ledande på marknaden.

Bokning

Kan jag byta/boka om en redan bokad tid?
  • Ja, du kan göra förändringar i din bokning genom att kontakta din elektriker via telefon.
Kostar det något att avboka? Hur sent kan jag avboka?
  • Vi har inga avbokningsavgifter. För att avboka kontaktar du vår kundtjänst via telefon eller mail.
Måste jag vara hemma när installationen görs?
  • Vi rekommenderar att du vid första tillfället finns på plats för en gemensam genomgång av arbetet.
Kan jag lämna nyckeln till någon annan?
  • Ja, men vi vill gärna ha telefonkontakt innan.
Behöver jag finnas på plats?
  • Nej, du behöver inte finnas på plats under själva installationsarbetet.
Ingår en genomgång av hur produkten fungerar?
  • Ja givetvis får du all information om hur din nya installation fungerar.
Bryts strömmen helt?
  • Ja i den del av bostaden som arbetet ska utföras i.

Intresserad av laddbox? Info, pristillägg m.m

Vad ingår i en standardinstallation?
  • I priset för din laddbox ingår en standardinstallation som beskrivs nedan. Vill du eller behöver ditt hus en annan installation än standard så fixar vi det. Priserna för tilläggskostnader visas nedan.
  • -Installation av laddbox på vägg.
    -Kabellängd 10 meter (5G2,5) inkl. klamring.
    -4 arbetstimmar.
    -Ny säkring 3-polig 16 A i elcentral eller fasadmätarskåp.
    -Körning ingår med 60 km från närmaste filial (Stockholm central), tur och retur.
    -Inkoppling och idrifttagning av laddboxen.
    -Max 2 väggenomföringar i gips/trä eller 1 väggenomföring med tätning i tegel eller betong.
    -Produktgaranti 3 år från installationstidpunkten. (1 år på förbrukningsdelar som fast kabel och ladduttag).
  • Kostnad för tillkommande arbeten debiteras enligt prislista nedan:
  • Tillkommande arbetstid per påbörjad timme.                                                        870kr/tim.       435kr/tim.
    Tillkommande kostnad kabel 5G2,5mm2. Pris/meter inkl. material och arbete.   120kr/m.         60kr/m.
    Uppgradera grundinstallation för laddning upp till 32A 22kW.                               1800kr.           900kr.
    Kabel 5G6mm2. Pris/meter inkl. material och arbete.                                           150kr/m.         75kr/m.
    Extra håltagning standard Gips/Trä/Tegel/Lättbetong etc.                                     80kr/st.          40kr/st.
    Extra håltagning standard Betong.                                                                        140kr/st.         70kr/st.
    Höjning av huvudsäkring vid separat besök.                                                       2100kr/st        1050kr/st.
    Höjning av huvudsäkring 20A-35A (inkl. för- & efteranmälan i                              1600kr/st.      800kr/st.
    samband med installation).
    Minikapsling (4/6-modulers) för inkoppling och avsäkring av laddbox.                   600kr/st.      300kr/st.
    Kapsling ( IP klassad 4/6-modulers) för inkoppling och avsäkring av laddbox.     600kr/st.       300kr/st.
    Jordfelsbrytare Typ A.                                                                                            800kr/st.       400kr/st.
    Personskyddsbrytare 4.                                                                                       2100kr/st.      1050kr/st.
    Kabelskydd på vägg (krävs vid tegel eller putsfasad).                                          250kr/m.       125kr/m.
    Ny 3-polig 16A eller 20A säkring.                                                                           390kr.          195kr.
    Ny 1-polig 10A eller 16A säkring.                                                                            90kr/m.       45kr/m.
    230v vägguttag i fasadskåp inkl.                                                                            388kr.          194kr.
Hur betalar jag min laddbox och installation?
  • Först efter att installationen är klar och att du är helt nöjd så får du en faktura från oss. Vi gör ditt Grönt teknik-avdrag direkt på faktura och sköter ansökan till Skatteverket.
Hur vet jag vilken laddbox som passar min bil?
  • Alla bilar tillverkade efter 2021 har ett typ 2 uttag. Har du en äldre modell är det ändå troligtvis så att du ett typ 2 uttag. Kontrollera gärna i bilens specifikation eller hör av dig till oss om du är det minsta osäker.

Hur vet jag vilken laddbox som passar min bil?
  • Alla bilar tillverkade efter 2021 har ett typ 2 uttag. Har du en äldre modell är det ändå troligtvis så att du ett typ 2 uttag. Kontrollera gärna i bilens specifikation eller hör av dig till oss om du är det minsta osäker.

Vad är lastbalansering och behöver jag en?
  • Lastbalansering uppnås med en effektvakt som mäter hur mycket ström som används i huset vid ett givet tillfälle. Vissa effektvakter har strömsensorer som fysiskt monteras vid fasledarna för ingående el i husets fasadmätarskåp, en annan typ av effekvakt får denna information direkt av elmätaren via en så kallad HAN-port.

  • När behövs lastbalansering? Vi rekommenderar i de flesta fall att du beställer en lastbalansering till din laddbox. Det gör att du inte kommer slå några säkringar och alltid laddar din bil så snabbt som möjligt. Beställer du en dubbelladdare som exempelvis, Charge Amps Aura rekommenderar vi starkt lastbalansering.

Hur snabbt kan ni installera laddboxen?
  • Är det en standardinstallation och vi har produkterna i lager brukar vi kunna genomföra installationerna tidigast 1-2 veckor och förboka 12 månader i förväg. Är din installation brådskande? Kontakta vår support så ser vi vad vi kan göra! 😊

Ska jag köpa Enegic eller Equalizer för Easee?
  • Vilken lastbalansering du ska välja beror helt och hållet på vilken typ av elmätare du har.

    Har du en ny ”smart” elmätare som bytts ut under de senaste åren som antingen har en RJ12-port (även kallad P1-port) alternativt en RJ45-port (även kallad HAN-port) rekommenderar vi en Equalizer.

    Har du en äldre, ”vanlig”, elmätare utan någon port rekommenderar vi istället en Enegic.

    Båda lösningarna fungerar lika bra funktionsmässigt, Enegic kräver däremot en något mer omfattad installation då den mäter ström med separata fasklämmor (vilket utgör prisskillnaden) medan Equalizern enkelt ansluts till porten på elmätaren.

    Har du en ny ”smart” elmätare med en RJ12- eller RJ45-port, välj då:
    Easee Lastbalansering, Equalizer

    Har du en vanlig elmätare, välj istället:
    Easee Lastbalansering, Enegic

  • Är du osäker på om du har en smart elmätare? Skicka ett mail till våran support på info@elenkelt.se och bifoga en bild på din elmätare så hjälper vi dig! 🤝

Hur snabbt kan jag ladda?
  • Oftast är det inte laddboxen utan bilen som sätter begränsningarna för hur snabbt det går att ladda. De flesta laddhybrider idag laddar på 3,7kw vilket ger ca 2mil i timmen. Om bilen är mottaglig för 11kw laddar den ca 6 mil i timmen.
    Vi rekommenderar alla att installera en 11kw laddbox oavsett bilmodell idag, då det är ett bättre alternativ för framtiden.

Kan man ladda bilen direkt i vägguttaget?
  • Absolut kan du ladda bilen direkt i ett vägguttag men det är ingenting vi rekommenderar. Du behöver se till att ha jordfelsbrytare och ett ordentligt överspänningsskydd. Men även då går det betydlig långsammare än genom en laddbox. Vanliga vägguttag är inte anpassade för att hantera den höga belastningen en laddning av elbil kräver, åtminstone inte över lång tid. 

Varför ska man ladda bilen med en laddbox?
  • Det finns en påtaglig risk med att ladda bilen genom ett vanligt vägguttag som inte är anpassad till så stora laster över lång tid. Elininstallationen bakom det vanliga uttaget är sällan dimensionerat för den långvariga och höga belastning som laddning innebär. Detta innebär brandrisk speciellt utan en speciell jordfelsbrytare och överspänningsskydd.

  • Dessutom tar det betydligt längre tid.
    Laddar du bilen genom en laddbox kan du dessutom styra så du slipper ladda när elen är som dyrast.

    Om du laddar en vanlig elbil med en batteristorlek på 80 kWh i ett vanligt eluttag tar det ungefär 35 timmar att ladda bilen från 0-100%.

    Laddar du samma bil istället med en laddbox med en kapacitet på 22 kW kan du ladda bilen från 0-100% på under 4 timmar.

Vad hände med Ladda hemma stödet?
  • 2020 ersattes det med vad Skatteverket kallar för ”skattereduktion för grön teknik”. Vi administrerar ansökan och ni behöver aldrig ligga ute med pengarna. Avdraget görs direkt i webbutiken så länge ni beställer er laddbox tillsammans med installation. Missa inte att du även kan utnyttja avdraget på 50% för alla övriga produkter på din order. Många av våra kunder passar på att beställa exempelvis laddkabel, lastbalansering och kabelhållare samtidigt.

Övrigt

Vad gör jag om jag behöver reklamera en trasig produkt eller hela installationen
  • Kontakta vår kundtjänst via mail med ordernummer och beskriv vad ni önskar reklamera.
Hur vet jag att min elektriker är behörig?
  • Elektrikern som kommer hem till dig är noga utvalda. Vi garanterar behöriga och kvalitetssäkra elinstallationer. Mer info på Elsäkerhetsverket.
Hur kan ni ha fasta priser om jag vill lägga till saker efteråt?
  • Om du därefter vill lägga till mer jobb eller fler produkter när våra elektriker ringar upp dig och går igenom jobbet på förhand, så kommer vi självklart informera dig om dessa tillkommande kostnaderna innan vi påbörjar något jobb.
Vilka betalningsalternativ finns det?
  • Vi kommer att skicka dig en faktura som du har 15 dagar på dig att betala. Tyvärr kan vi inte hantera kortbetalningar i dagsläget.
Kan jag betala via avbetalning?
  • I dagsläget kan vi inte erbjuda avbetalningsupplägg.
Kan jag använda ROT avdrag?
Behöver jag ta bort skräp själv?
  • Nej, vi återvinner allt material.
Kan jag behålla mina gamla produkter?
  • Ja om inte produkten är en säkerhetsrisk eller är skadad.
Kan jag få hjälp med vilket material jag behöver?
  • Har du frågor kring materialval kan du köpa vår tjänst ”Rådgivning”. Har du frågor kring vår tjänst rådgivning kan du maila till info@elenkelt.se
Hur kontaktar jag er om jag har fler frågor?
  • Hittar du inte vad du söker bland våra tjänster och produkter eller har du andra frågor? Maila oss så hjälper vi dig med en lösning. Vi svarar dig inom 24 timmar på vardagar. Våran chatt är oftast bemannad av en elektriker och kan besvaras inom 2 minuter.